Час диктує свої умови

Актуальність використання інноваційних методів навчання зумовлена тим, що потрібно зацікавлювати учнів у навчанні. Вони народились в інші часи, тому не слід навчати їх так, як навчали нас. За цей час відбулося багато змін. І разом зі змінами в суспільстві відбуваються зміни і в освіті. Учням вже мало почути пояснення матеріалу і виконання впав з підручника, їм потрібно щось більше, цікавіше, сучасніше, новіше.
        Сумлінний вчитель схильний педантично навчати ледаря, але чим більше він силкується дати йому знань, тим менше такий учень виявляє власних старань та зусиль.
    Чи є виправданим таке витрачання людських сил та можливостей? Чи не буде більш вдячним винайти шляхи розвитку природжених здібностей кожного вихованця, створити умови, за яких кожен учень— і «середній» чи «слабкий», на перший погляд, зможе не тільки нагромаджувати знання, і навіть не тільки розвивати свій розум, а й жити як повноцінний член суспільства?
    І наскільки б краще йшла справа, якби кожен учень дивився на навчальну роботу як на свою власну і відчував би відповідальність за неї, а вчитель перетворився б з примушувача, спонукача на помічника та порадника.
    І утопією уявляється школа, у якій панують суспільні відносини, як у справжньому житті.
    Перша задача — усунути всі перешкоди, які заважають учню у вирішенні питання про методи власної освіти. Тільки він сам знає, в чому його справжні труднощі, і якщо він не навчиться їх долати, то навчиться їх приховувати. Вина самого процесу навчання в тому, що дитина починає не любити деякі, а то й всі предмети без винятку, і саме методами викладання з’ясовується ця, м’яко кажучи, нелюбов, а не сутністю занять як таких.
    По-друге, треба так влаштувати шкільне життя, щоб не обтяжувати дитину знаннями, незважаючи на його нахили, а збуджувати інтерес до набуття знань, будити душу, даючи можливість узятися за роботу по-своєму і у своєму темпі.
    Знання, що їх повинні отримати учні, одні й ті самі, але кожен має різні здібності й темп засвоєння матеріалу.
    То ж йдеться не про те, як передати дитині певну суму знань, а скоріш — як підвести її до того, щоб вона ці знання вміла та хотіла набути сама.
        З метою впровадження активних методів навчання, що забезпечують особистісно зорієнтований підхід і розвиток критичного мислення, було розроблено модуль «Інноваційні методи навчання на уроках української мови та літератури». У процесі розгляду цього питання у контексті глобальних змін - підготовка знаннєвого учня, для якого знання - основа прийняття рішень і формування самодостатньої та демократичної людини. Саме тому важливим є максимальне наближення навчання й виховання до конкретних здібностей дитини - інакше кажучи, утвердження дитиноцентризму.
    Об'єкт дослідження – процес  впровадження інноваційних методик на уроках української мови.
    Предмет дослідження – розробка методики викладання предмету із застосуванням інноваційних методів.
        Мета дослідження – науково обґрунтувати, експериментально перевірити та розробити методику проведення уроків з застосуванням інноваційних технологій, які активізують навчально-пізнавальну діяльність учнів на уроках української мови.
    Відповідно до об’єкта і предмета дослідження для досягнення мети і перевірки гіпотези сформульовано такі завдання дослідження:
ü вивчення та аналіз літератури за темою дослідження;
ü аналіз існуючих методик авчання на уроках української мови;
ü виявлення й обґрунтування психолого-педагогічних особливостей, формування знань і вмінь учнів.;
ü напрацювання інноваційних методик навчання;
ü експериментальна перевірка ефективності запропонованих новацій викладання данного розділу у ЗОШ.
    Для перевірки висунутої гіпотези й вирішення поставлених завдань була розроблена програма дослідження, яка включала такі методи дослідження:
- теоретичні методи: аналіз, співставлення, узагальнення даних дослідження на основі вивчення філософської, психологічної, педагогічної та методичної літератури, навчальних програм, підручників;
- емпіричні методи: вивчення, узагальнення та впровадження передового педагогічного досвіду вчителів; спостереження, анкетування, бесіди з вчителями та учнями; вивчення результатів діяльності школярів; педагогічний експеримент в констатуючій та формуючій формах;
- статистичні та математичні методи обробки дослідження, обробка отриманих даних експериментів з допомогою комп’ютерної техніки.

Немає коментарів:

Дописати коментар