Ігри на уроках словесності
Вивчення української мови відбувається
згідно із програмою загальноосвітньої школи, у якій чітко визначено у вивченні
української мови чотири змістові лінії - комунікативну, діяльнісну,
лінгвістичну, лінгвокраїнознавчу. Також визначено три мети навчання: навчальну, розвивальну, виховну.
Кожний урок української
мови – складна, цілісна, динамічна система змісту навчального матеріалу й
організації роботи з ним, яка насамперед спрямовується на засвоєння матеріалу,
зазначеного в темі уроку. Мета
уроку збігається в цілому з метою навчального процесу в цілому.
Однією з них є формування національно-мовної
особистості учня. Цього можна досягти, якщо на кожному уроці, позакласній
роботі виховується увага до слова, свідоме ставлення до мови як засобу
самовираження, спілкування між людьми, передачі почуттів і переживань,
ставлення до довкілля. Розвивається мовлення, а отже й мислення, інтелект,
мовленнєва пам’ять, емоційна сфера особистості, мовне почуття, естетичний смак,
розуміння краси української мови, багатство її мовних засобів, виражальних
можливостей.
Навчання української мови
ефективне, якщо на кожному уроці засвоюються мовні і мовленнєві знання,
формуються навчально-мовні, правописні та комунікативні вміння і навички,
розширюється читацький рівень школярів (бо дитина, яка більше читає, краще
говорить і пише), збагачується їхній мовний запас, відбувається оволодіння
мовною нормою, здійснюється усвідомлення неповторності мовної особистості. Учні одержують зразки комунікативно досконалої мови
й навчаються доцільно й правильно використовувати засоби мови для побудови
власних висловлювань, а також набувають найрізноманітніших загально-предметних
умінь.
Відбір дидактичного
матеріалу та різні види роботи з ним мають допомогти дітям усвідомити мову, як
матеріал передачі думки і змісту, відчути красу слова, виховати потребу в
творчості, прагнення до точності, виразності, образності власного мовлення,
намагання додержуватися норм у використанні мовних одиниць різних рівнів мовної
системи, бажання навчитись майстерно оперувати мовою.
Особливо актуальним є застосування на уроках української мови дидактичних
ігор. Адже саме дидактичні ігри, ігрові заняття і прийоми підвищують ефективність
сприймання школярами навчального матеріалу, урізноманітнюють їхню навчальну
діяльність, вносять у неї елемент цікавості.
Сучасна дидактика,
звертаючись до ігрових форм навчання на уроках, справедливо вбачає в них
можливості ефективної взаємодії педагога та учнів, продуктивної форми їх
спілкування з наявними елементами змагання, безпосередності, природного
інтересу. Визначальними при цьому є думки класиків педагогіки. А.Макаренко
називав гру усвідомленою діяльністю, а радість гри – "радістю творчою”,
"радістю перемоги” .
В.Сухомлинський писав: "У грі розкривається перед дітьми світ,
творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного
дитячого розвитку” .
Використовують дидактичні
ігри у навчанні та вихованні учнів усіх вікових груп за необхідності
актуалізувати їхній досвід, повторити, уточнити, закріпити набуті знання і
уявлення про природні явища, працю і побут людини. Вдаються до них і після
спостережень, екскурсій, бесід та інших занять. Нерідко ігри з дидактичними матеріалами є основним засобом навчання
і виховання, за допомогою яких вчитель готує дитину правильно сприймати об'єкти
і явища навколишнього світу.
Як ігровий метод навчання дидактична гра постає у
двох видах:
1) власне дидактична гра.
Ґрунтується на автодидактизмі (самонавчанні) та самоорганізації учнів;
2) гра-заняття
(гра-вправа) Провідна роль у ній належить вчителю, який є її організатором. Під
час гри-заняття учні засвоюють доступні знання, у них виробляються необхідні
вміння, удосконалюються психічні процеси (сприймання, уява, мислення,
мовлення). Ефективне опанування знань і вмінь відбувається в практичній
діяльності за активізації мимовільної уваги і запам'ятовування.
Дидактична гра має сталу
структуру, що відрізняє її від інших видів ігрової діяльності. Основними елементами, які одночасно надають їй форми
навчання і гри, є дидактичні та ігрові завдання, правила, ігрові дії,
результат.
Кожна дидактична гра має специфічне
дидактичне (навчальне) завдання, що відрізняє її від іншої. Ці завдання
обумовлені передбаченим програмою навчальним і виховним впливом педагога на
учнів і можуть бути різноманітними (наприклад, з розвитку мовленнєвого
спілкування - розвиток мовленнєвого апарату, зв'язного мовлення, закріплення
звуковимови, уточнення і розширення словникового запасу при ознайомленні з
живою і неживою природою тощо). Наявність дидактичного завдання (або кількох) підкреслює спрямованість
навчального змісту гри на пізнавальну діяльність учнів.
Виконуючи під час гри ігрове завдання,
учні виявляють активність, бажання і потребу розв'язати його. Як і дидактичні,
ігрові завдання можуть бути найрізноманітнішими. Дидактичні та ігрові завдання
відображають взаємозв'язок навчання і гри.
Правила кожної дидактичної гри
обумовлені її змістом та ігровим задумом, вони визначають характер і способи
ігрових дій дитини, організовують і спрямовують її стосунки з іншими школярами,
спонукають керувати своєю поведінкою, оскільки йому часто доводиться діяти
всупереч безпосередньому імпульсу.
Дотримання правил вимагає від дитини
вольових зусиль, уміння взаємодіяти з іншими, переборювати негативні емоції у
зв'язку з невдачами тощо. У
дидактичній грі правила є критерієм правильності ігрових дій, їх оцінки. Вони
по-різному впливають на поведінку школярів: одні учні беззаперечно приймають
ігрові правила і стежать за їх виконанням іншими учасниками; інші підкоряються
правилам лише у провідних ролях, а у звичайних - порушують їх, намагаючись
виграти; ще інші за недотримання правил іншими учасниками мовчки підтримують
їх. Тому підвищення дієвості ігрових правил в організації і спрямуванні
поведінки учнів є важливим педагогічним завданням.
Основою, сюжетною канвою дидактичної
гри є ігрові дії, завдяки яким учні реалізовують свої ігрові задуми. Без підпорядкованих певним правилам дій гра
неможлива [4, с. 36].
Увага дитини в грі спрямована на розгортання ігрової дії, а захопленість
ігровою ситуацією є передумовою мимовільного розв'язання дидактичного завдання.
Завдяки ігровим діям і правилам дидактичні ігри, що використовуються на
заняттях, роблять навчання цікавішим, сприяють розвитку довільної уваги,
формуванню передумов для глибокого оволодіння змістом передбаченого програмою
матеріалу.
Результатом дидактичної гри є її фінал. Відгадування загадок, виконання
доручень, ігрових завдань, вияв кмітливості є результатом гри і сприймається
дитиною як досягнення. Виявляється він і в задоволенні учасників гри від участі
в ній. Для вчителя результатом гри є рівень засвоєння школярами знань, їхній
успіх у розумовій діяльності, налагодженні гармонійних взаємин.
Ігровий задум, ігрові дії та правила
тісно пов'язані між собою: задум визначає характер ігрових дій, а дотримання
правил допомагає в їх здійсненні та розв’язанні ігрового завдання. Відсутність,
ігнорування хоча б одного з цих елементів унеможливлює гру.
Найефективнішими є ті
уроки української мови, на яких використовують різноманітні форми роботи,
збагачують їх знахідками своїх творчих шукань.
У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися. самостійно
думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до
активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.
Коли вчитель використовує на уроці елементи гри, то в класі створюється
доброзичлива обстановка, бадьорий настрій, бажання вчитися. Плануючи урок,
учитель має зважати на всіх учнів, добирати ігри, які були б цікаві й
зрозумілі.
Дидактична гра – це практична групова вправа з вироблення оптимальних
рішень, застосування методів і прийомів у штучно створених умовах, що
відтворюють реальну обстановку. Під час гри в учня виникає мотив, суть якого
полягає в тому, щоб успішно виконати взяту на себе роль. Отже, система дій у
грі виступає як мета пізнання і стає безпосереднім змістом свідомості школяра.
Якщо спочатку учень зацікавиться
лише грою, то дуже швидко його вже цікавитиме пов’язаний з нею матеріал, в
нього виникне потреба вивчити, зрозуміти, запам’ятати цей матеріал, тобто він
почне готуватися до участі в грі. Гра дає змогу легко привернути увагу й тривалий час підтримувати в учнів
інтерес до тих важливих і складних предметів, властивостей і явищ, на яких у
звичайних умовах зосередити увагу не завжди вдається.
Дидактичні ігри на уроках української
мови можна використовувати для ознайомлення дітей з новим матеріалом та для
його закріплення, для повторення раніше набутих уявлень і понять, для повнішого
і глибшого їх осмисленого засвоєння, формування графічних умінь та навичок,
розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору. Систематичне
використання ігор підвищує ефективність навчання
У дидактичних іграх діти спостерігають,
порівнюють, класифікують предмети за певними ознаками, виконують аналіз й
синтез, абстрагуються від несуттєвих ознак, роблять узагальнення. Багато ігор
вимагають уміння висловлювати своє думку в зв’язній і зрозумілій формі,
використовуючи термінологію.
Методи
продуктивного навчання
Навчання, що ґрунтується на
продуктивній орієнтації освіти, спирається на такі види освітньої діяльності, які
дозволяють учням:
1) пізнавати навколишній світ (когнітивні методи);
2) створювати при цьому освітню продукцію (креативні
методи);
3) організувати освітній процес (оргдіяльнісні
методи).
Розглянуті нами види
освітньої діяльності дають можливість вибрати підґрунтя для класифікації
відповідних методів продуктивного навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар