Конспект уроку з української мови, 8 кл.


Тема. Тире між підметом і присудком.
Мета: ознайомити восьмикласників з правилами вживання тире між підметом і    присудком; формувати вміння знаходити вивчену пунктограму; розвивати вміння
будувати речення з пропущеним дієсловом-зв'язкою,урізноманітнювати усне та писемне мовлення; виховувати людяність, гуманізм, повагу до оточуючих.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
       ХІД УРОКУ
I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
    Налаштування на роботу.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Завдання учням.
—          Перепишіть афоризми, підкресліть граматичну основу, вкажіть види підметів та присудків та способи їх вираження.
Щастя дістається тим, хто багато працює. (Леонардо да Вінчі) Лю­дина стає людиною тільки серед людей. (Й. Бехер) Двоє можуть вряту­вати одне одного там, де один гине. (О. Бальзак) Ніхто не може суди­ти про інших, доки не навчиться судити про себе самого. (И.-В. Ґетпе) Найважча професія бути людиною. (Хосе Марші) Жити це зна­чить дихати, це значить діяти. (Ж.-Ж. Руссо) Поведінка це дзерка­ло, у якому кожен показує своє обличчя. (Й.-В. Ґетпе)
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
1. Завдання учням.
—          Розгляньте будову останніх трьох речень. Чому, на вашу дум­ку, в них є тире?
2. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.   Робота в групах. Ситуативні завдання,
Кожна група розглядає зразки речень. Проаналізувавши їх, учні намагаються встановити правила щодо того, коли вживається тире між підметом і присудком. Результати оформлюються у вигляді таб­лиці чи моделі.
               1 група
Приклад
Правило
Люди браття, а природа мати.
(В. Лепкий)
Неділя день легкий.
Мир для всіх народів щастя.
Тире ставиться, коли підмет і присудок виражені іменниками у Н. в.
Сім мінус три чотири. Три рази по три дев'ять
Якщо присудок виражений числів­ником
               II група
У нас кохати полюбить сповна... (А. Малишко)
Лиш боротись значить жить. (Т Франко)
Завдання молоді вчитися. 0 щастя жить і про життя усім спі­вати. (В. Сосюра)
Якщо підмет і присудок (чи один із них) виражені інфінітивом
Поезія це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. (Л. Костенко)
Бо пісня то не забавка пуста. (А. Ма­лишко)
Якщо перед присудком є вказівні сло­ва то, це, це є, значить, ось
                III група
Я небо. Я полотнище віків. (А. Малишко)
При підметі, вираженому займенни­ком для його смислового та інтонацій­ного виділення
Ніч мов криниця без дна. (М. Риль­ський)
Вода як скло.
Якщо перед присудком стоять сполуч­ники як, мов, наче, ніби і под. і на цей присудок падає логічний наголос
Це —- мій народ. (Б. Олійник) Це день великого врожаю.
Якщо підмет виражений займенником це і логічно виділяється
2.   Розповідь учителя.
Тире не ставиться в таких випадках:
1)якщо перед присудком, вираженим іменником, стоїть частка не (Бублик не хліб. Серце не камінь тощо);
2)якщо присудок стоїть перед підметом (Хороша-таки штука життя);
3)якщо присудок виражений іменником чи займенником у непрямих відмінках (Гордої вдачі, кришталевої чистоти людина);
4)якщо підмет або присудок виражений особовим займенником (Він рідний нашим городам і селам. (М. Рильський));
5)якщо присудок і підмет — стійкий фразеологічний вислів (Два чо­боти пара).
V.   ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.      Робота з підручником.
   Виконання вправ 125,126.
2.      Тренувальні вправи.
1) Перебудуйте подані речення так, щоб у них між підметом і при­судком стояло тире. З'ясуйте відмінність у способах вираження при­судка. Які з речень доцільніше вживати? Чому?
Зразок: Словосполучення є одиницею синтаксису. Словосполу­чення — це одиниця синтаксису.
1. Підмет і присудок є головними членами речення. 2. Синоніми вживаються як образні засоби мови. 3. Допоміжне дієслово є зв'язкою у складеному присудку.       4. Дієприслівник функціонує як особлива форма дієслова. 5. Другорядними членами речення є такі слова, за допомо­гою яких поширюються головні члени речення. 6. Речення являє собою єдину синтаксичну одиницю, яка може виражати думку.
2) Прочитайте і перепишіть прислів'я. Там, де треба, поставте тире між підметом і присудком.
1. Вірний приятель то найбільший скарб. 2. Розум скарб людини. 3. Одна мати вірна порада. 4. Вовка боятися в ліс не ходити. 5. Правда як олія: скрізь наверх спливає. 6. Щастя без розуму як торбина дирява. 7. Щастя біжить а нещастя лежить.
Поясніть лексичні значення слів скарб і щастя.
Побудуйте словотвірні ланцюжки від цих слів.
2.   Індивідуальна робота з картками.
—          Випишіть речення в такій послідовності:
а) з тире, яке поставлено згідно з правилами;
б) з авторським знаком.
Картка 1
1. Промені — як вії сонячних очей! (П. Тичина) 2. Ах, серце, пий! Повітря — мов прив'ялий трунок. (П. Тичина) 3. Цей цар — це я, па­лац — душа моя, бунт — сон, раби — мої померлі мрії. (Б.-І.Антонич) 4. Ми —ланцюга поодинокі звена, ми — відтинок малий зі стрічки часу. (Б.-І.Антонич) 5. Ти знаєш, що ти — людина. Ти знаєш про це чи ні? Усмішка твоя — єдина, мука твоя — єдина, очі твої — одні. (В. Симоненко)
Картка 2
1. Життя — така велика ковзаниця. Кому вдалось не падавши пройти? 2. В житті найперше — це притомність Духа, тоді і вихід знай­деться з нещасть. 3. Душа в словах — як море в перископі, і спомин той — як відсвіт на чолі. 4. Єдиний, хто не втомлюється — час. 5. Ба­гатому і діти чорт колише, а бідному і янгол не рідня.                       (За Л. Костенко)
Картка З
1. Тікать — дієслово, що виключно стосується живих речей. (Ос­тап Вишня) 2. «Первоміст» — це своєрідна історія одної з найперших великих споруд давнини — першого мосту через Дніпро, збудованого Володимиром Мономахом. (За П. Загребельним) 3. Ми ж — вищим ро­зумом, озброєні створіння. (М. Рильський) 4. У майбутньому — наше обличчя. (Із журналу) 5. Діло це надзвичайно серйозне — збагачува­тися набутим досвідом і переносити на свої поля.
VI.    ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Закінчіть речення.
«Найскладнішим на уроці для мене було...»
VII.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Скласти план розповіді за темою «Головні члени речення. Тире між підметом і присудком».
2.Виконати вправу 130.


Немає коментарів:

Дописати коментар