Нетрадиційні підходи
до
класифікації методів навчання
Поряд з уже існуючими підходами
до класифікації методів навчання останнім часом ученими-дидактами
розробляються альтернативні, нестандартні системи класифікацій.
Зупинимося та ретельно розглянемо особливості
класифікації методів навчання, яку
запропонував А. В. Хуторський. Ця класифікація
методів навчання складається з трьох видів груп методів:
•
евристичні
методи;
• методи продуктивного навчання;
• системи занять, що утворені шляхом трансформації
методів навчання до рівня форм навчання.
Розгляньмо
характеристики окремих груп методів і прийомів навчання, які сприяють
особистісно орієнтованому творчому навчанню та їх систем за даною класифікацією.
Характерними
ознаками груп таких методів та прийомів навчання є:
• навчання в ситуаціях, максимально наближених до
реальних;
• навчання не як повідомлення знань, а як навчання
практичного використання цих знань;
• навчання в емоційно насиченому просторі.
Методи
навчання, які пропонується розглянути, базуються на експериментально
встановлених фактах: у пам'яті людини залишається до 90 %
інформації, яку вона здобуває
сама; до 50 % того, що вона бачить, і лише 10 %
того, що вона чує.
Евристичні методи навчання
Під
евристичним методом частіше за все розуміють варіант словесного методу навчання.
Останні дослідження вчених-дидактів показали, що цей метод, виведений на рівень
методологічного принципу, може виступити основою нового типу навчання — евристичного.
У «Великій
дидактиці» Я. А. Коменський закликав учителів навчати своїх учнів так, «щоб
вони самі досліджували і пізнавали предмети, а не тільки пам'ятали чужі спостереження
та пояснення».
В. І. Андрєєв називає
евристичні методи основою навчально-творчої діяльності. «Евристичні методи —
це система евристичних правил діяльності педагога (методи викладання) і
діяльності учня (методи учіння), розроблених з урахуванням закономірностей та
принципів педагогічного управління і самоуправління з метою розвитку інтуїтивних
процедур діяльності учнів щодо вирішення творчих завдань» .
До основних
функціональних характеристик евристичних методів відносять:
• функцію
«наведення» на правильні рішення;
•
функцію «скорочення» варіантів
за умови великої кількості можливих шляхів вирішення того чи іншого завдання.
Евристичні методи такого роду традиційно називають евристиками та з
успіхом використовують для вирішення різноманітних методичних завдань.
Чим більше невизначених, загальних та нетрадиційних за способами
вирішень потребують завдання, тим більш евристичним є їх потенціал. На відміну
від евристичних запитань неевристичні використовують поняття «відкрите
запитання», тобто запитання без визначеного напрямку пошуку відповіді, коли
учневі відкриті різноманітні шляхи та засоби його вирішення.
У таких випадках виникає можливість
алгоритмізації дій та приписів для учнів щодо виконання ними різних видів
діяльності:
•
дослідження
об’єктів;
•
конструювання
правил та закономірностей;
•
проведення
наочних демонстрацій;
•
постановка
цілей;
•
здійснення
рефлексій;
• реалізація інших видів творчих робіт.
Треба
звернути особливу увагу на той факт, то застосування алгоритмів і правил не є
ознакою продуктивного або репродуктивного навчання, що в дидактиці безпосередню
визначається специфікою і результатом діяльності, яку задає алгоритм.
Особливістю
евристичних методів і прийомів навчання є розширення для кожного учня
простору «незнань», що містить у собі як можливість доведення учня до статусу
пасивного спостерігача, так і до виникнення в нього (у більшості випадків)
бажання творити.
Для надання
допомоги учню у виявленні та усвідомленні своїх «прихованих знань», занурення
його в простір актуального освітнього прирощування можна використовувати такі
способи:
1) вирішення учнями реальних проблем науки або іншої
галузі діяльності, яка складає основу навчального курсу, що вивчається;
2) створення учнями власних творінь, виробів у всіх
освітніх галузях — словесних, фізико-математичних, природничих та інших
жанрах;
3) організація вчителем разом з учнями освітньої
діяльності, що будується на евристичних методах та технологіях.
Синтез евристичної основи
та змісту навчальних курсів дозволяє знайти підходи як до одночасного вирішення
традиційних освітніх завдань, так і до розвитку творчого потенціалу учнів.
Чим більше невизначених, загальних та
нетрадиційних за способами вирішень потребують завдання, тим більш евристичним
є їх потенціал.
Методи
продуктивного навчання
Навчання, що ґрунтується на
продуктивній орієнтації освіти, спирається на такі види освітньої діяльності, які
дозволяють учням:
1) пізнавати навколишній світ (когнітивні методи);
2) створювати при цьому освітню продукцію (креативні
методи);
3) організувати освітній процес (оргдіяльнісні
методи).
Розглянуті нами види
освітньої діяльності дають можливість вибрати підґрунтя для класифікації
відповідних методів продуктивного навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар